Etiopía y la ofensiva sobre Tigray: Claves de una transición en riesgo

Benvolguda, benvolgut,​

Ens complau informar-te que l'Escola de Cultura de Pau ha publicat el núm. 9 de la col·lecció Apunts ECP de Conflictes i Pau: Etiòpia i l'ofensiva sobre Tigray: Claus d'una transició en risc

El 4 de novembre de 2020 el primer ministre etíop va ordenar l’inici d’una operació militar contra les autoritats de la regió septentrional de Tigray, governada pel TPLF, en resposta a un atac comès per les forces de la regió de Tigray contra dues bases militars de les Forces Armades federals etíops. Arran d’aquesta ofensiva, s’ha desencadenat una escalada de la violència amb greus conseqüències per a la població civil, i el seu últim episodi, l’ofensiva militar contra la capital, Mekelle, pot suposar un desastre humanitari que previsiblement no suposarà la fi del conflicte armat.

El nomenament d’Abiy Ahmed com a nou primer ministre a principis de 2018 va propiciar importants i positius canvis a nivell intern i a nivell regional a Etiòpia. No obstant això, les accions d’Abiy per reformar l’Estat etíop han desembocat en el seu debilitament. Li han donat un nou impuls als moviments nacionalistes de base ètnica ressorgits durant les mobilitzacions massives iniciades el 2015 per part de la comunitat oromo que finalment el van portar al poder, així com fortes resistències d’actors clau com el TPLF. Aquesta situació ha desencadenat una escalada de la violència política per tot el país i un increment de la tensió entre el Govern federal i el TPLF que ha culminat amb l’esclat d’un conflicte armat. És més imprescindible que mai la pressió de la comunitat internacional per frenar l’espiral de violència, establir un alto el foc i promoure un diàleg per resoldre aquest conflicte les dimensions del qual van més enllà de la disputa entre Tigray i el Govern federal. La transició a Etiòpia està en risc i és imprescindible involucrar tots els actors polítics per a construir un futur polític comú.

El document complert es pot descarregar en format PDF en el següent enllaç: https://escolapau.uab.cat/wp-content/uploads/2020/12/FI09_Etiopia_CA.pdf  

Apunts ECP de Conflictes i Pau és una publicació que aborda temes d’actualitat, aportant reflexions sobre anàlisi i transformació de conflictes i construcció de pau. Aquesta col·lecció compta amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).

Esperem que sigui del vostre interès,

Escola de Cultura de Pau

---------------------------

Estimada, estimado,

Nos complace informarte que la Escola de Cultura de Pau ha publicat el nº 9 de la nueva colección Apunts ECP de Conflictes i Pau: Etiopía y la ofensiva sobre Tigray: Claves de una transición en riesgo

El 4 de noviembre de 2020 el primer ministro etíope ordenó el inicio de una operación militar contra las autoridades de la región septentrional de Tigray, gobernada por el TPLF, en respuesta a un ataque cometido por las fuerzas de la región de Tigray contra dos bases militares de las Fuerzas Armadas federales etíopes. A raíz de esta ofensiva, se ha desencadenado una escalada de la violencia con graves consecuencias para la población civil, cuyo último episodio, la ofensiva militar contra la capital, Mekelle, puede suponer un desastre humanitario que previsiblemente no supondrá el fin del conflicto armado.

El nombramiento de Abiy Ahmed como nuevo primer ministro a principios de 2018 propició importantes y positivos cambios a nivel interno y a nivel regional en Etiopía. Sin embargo, las acciones de Abiy para reformar el Estado etíope han desembocado en su debilitamiento. Le han dado un nuevo impulso a los movimientos nacionalistas de base étnica resurgidos durante las movilizaciones masivas iniciadas en 2015 por parte de la comunidad oromo que finalmente le llevaron al poder, así como fuertes resistencias de actores clave como el TPLF. Esta situación ha desencadenado una escalada de la violencia política por todo el país y un incremento de la tensión entre el Gobierno federal y el TPLF que ha culminado con el estallido de un conflicto armado. Es más imprescindible que nunca la presión de la comunidad internacional para frenar la espiral de violencia, establecer un alto el fuego y promover un diálogo para resolver este conflicto cuyas dimensiones van más allá de la disputa entre Tigray y el Gobierno federal. La transición en Etiopía está en riesgo y es imprescindible involucrar a todos los actores políticos para construir un futuro político común.

El documento completo se puede descargar en formato PDF en el siguiente enlace: https://escolapau.uab.cat/wp-content/uploads/2020/12/FI09_Etiopia_ES.pdf

Apunts ECP de Conflictes i Pau es una publicación que aborda temas de actualidad, aportando reflexiones sobre análisis y transformación de conflictos y construcción de paz. Esta colección cuenta con el apoyo de la Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).

Esperamos que sea de vuestro interés,

Escola de Cultura de Pau