Madrid aisla y trocea el País Valencià

l'AVE madrileny ja arriba a totes les grans ciutats valencianes

creix la xarxa radial a l’espera del Corredor Mediterrani

València   Amb la inauguració aquest dilluns de la línia Madrid-Oriola, les tres ciutats més poblades del País Valencià, Alacant, Elx i València, ja disposen de connexió en tren d’alta velocitat amb la capital espanyola, però no entre elles, ni tampoc amb la resta de grans urbs de l’arc mediterrani peninsular com Barcelona, Tarragona o Múrcia. Tampoc amb Castelló de la Plana, a què els madrilenys sí que poden arribar en AVE, però circulant a menys velocitat en el tram que uneix València amb Castelló, ja que aquest tram no disposa d’ample internacional sinó d’una solució provisional com el batejat com a tercer fil.

La nova connexió amb Madrid permet des d'aquest dimarts que els més de 300.000 habitants d’Elx i Oriola puguin recórrer en 2 hores i 10 minuts i 2 hores i 22 minuts els gairebé 400 quilòmetres que separen les dues ciutats de la capital espanyola. Tot un avantatge si ho comparem amb les 2 hores i 22 minuts i les 2 hores i 50 minuts que necessiten per completar els 160 i 190 quilòmetres que hi ha entre València i les dues capitals comarcals. Malgrat la rapidesa del nou trajecte, arriba un any i mig més tard del que havia promès el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, que el setembre del 2018 va afirmar que la connexió amb Elx estaria en funcionament "l’estiu del 2019".

L'ampliació de la batejada com a línia del sud-est peninsular, que inclou parades a Albacete i Conca, arriba ara fins al municipi murcià de Beniel, just a la frontera amb el País Valencià. Per fer-ho s’ha instal·lat una nova plataforma –dues vies– d'ample europeu en 68,6 quilòmetres i s'han construït sis estacions. Tot, amb un cost de 1.493,5 milions d'euros. Atesa la reducció de passatgers per les restriccions i l’impacte econòmic del coronavirus, la connexió es posa en marxa amb només quatre freqüències diàries, dues per sentit, i una capacitat de 1.264 places. El preu del bitllet creix, però, fins als 71,10 euros per trajecte en classe turista. Amb tot, i per promocionar el trajecte, Renfe ha posat a la venda bitllets amb descomptes d'entre el 30% i el 70%.

Per intentar contrarestar les crítiques sobre la priorització de les obres que connecten Madrid amb la resta de l'Estat, el comissionat per al Corredor Mediterrani del govern espanyol, el valencià Josep Vicent Boira, ha emfatitzat que 54 dels 68 nous quilòmetres "també serviran per a la futura connexió de passatgers del Corredor Mediterrani", a més de "millorar la capacitat de les Rodalies i de les mercaderies en la zona d'Alacant al passar trens de passatgers a la nova via i alleugerir la saturació" de l'actual.

En declaracions a l’ARA, Boira també ha destacat que la futura línia en alta velocitat entre Alacant i València unirà les dues ciutats "en menys d’una hora". Es tracta d'una obra que acumula nombrosos retards per les dificultats en el tram Xàtiva-La Encina. De fet, el setembre del 2018 Ábalos va afirmar que estaria acabada el 2020. Encara més llunyana serà la connexió de València amb Castelló de la Plana i la finalització de la instal·lació de l’ample europeu fins a la frontera francesa, prevista per al 2030.

A l'espera que es compleixin els terminis, el cap del Consell, Ximo Puig, ha aprofitat la inauguració de la nova línia per emfatitzar que infraestructures com el Corredor Mediterrani ajuden a superar "la macrocefàlia ineficient" de l'Estat. En la mateixa línia, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha defensat que cal “trencar la preponderància” de l'esquema radial.