Enmig del malestar per la falta d'inversions de l'estat a Catalunya, una trobada: la subcomissió tècnica de la comissió Bilateral d'Infraestructures Generalitat-Estat. No hi han assistit ni ministres ni consellers, només tècnics, però el Govern hi ha anat amb la feina feta per demostrar la factura pendent que té l'estat amb els catalans: el dèficit d'inversions de l'estat a Catalunya entre 2009 i 2021 és de 12.383 milions d'euros. La xifra l'han traslladat els tècnics de la Generalitat durant la trobada, i l'ha explicat després en roda de premsa el secretari general de Vicepresidència, Ricard Font.

En concret, l'executiu català ha reclamat transferències per valor de 3.000 milions i inversions a Catalunya de 9.000 milions per revertir la situació. Font ha insistit que "no hi ha cap explicació" per justificar la baixa execució pressupostària a Catalunya que està "a la cua" de la inversió estatal. "Any rere any en lloc de revertir el dèficit l'eixamplem", ha lamentat Font, que també ha criticat el retard en l'elaboració dels projectes com els que inclou el pla de rodalies del 2008, fet que allarga qualsevol inversió que es vulgui tirar endavant. "Quina és la justificació que 14 anys després no tinguem els projectes fets?", ha lamentat.

Per part del govern espanyol, la representació ha estat liderada pel secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores, que per defensar-se d'aquest xifra en la roda de premsa posterior ha assegurat que Catalunya és la comunitat "que té més inversió realitzada en infraestructures l'any 2021 en valors absoluts, amb prop de 700 milions d'euros. Malgrat la gran declaració, Flores ha reconegut no estar "satisfet" amb el percentatge d'execució prevista -que es va situar en el 35%- però ha assegurat que aquesta situació no reflecteix la realitat: "Sorprenentment, la realitat és que quan vas a obra certificada, Catalunya és la comunitat on més obra s'ha certificat", ha defensat, i ha exigit al Govern una anàlisi "més assossegat, més de fons" de les xifres perquè els catalans "mereixen saber la veritat".

Ha insistit que no és cert que Catalunya estigui en la última posició, i s'ha escudat en que Catalunya és la comunitat on Adif ha executat més obres en la xarxa convencional, amb 170 milions d'euros, després d'Andalusia amb 70 milions. "No estem satisfets, però això no vol dir que siguem un desastre. Estem executant obra com en ninguna altra comunitat", ha insistit el secretari general. D'altra banda, finalment no s'ha tractat la proposta del ministeri de Transports sobre la B-40 perquè el Govern ha argumentat que la "comissió bilateral no és el lloc" per fer-ho.