la Unión Europea denuncia que el bloqueo español a Gibraltar cuesta 400 millones al año

gibraltar-aeria

La Comissió Europea ha denunciat que el bloqueig que Espanya exerceix des de fa anys a l’aprovació d’un espai aeri comú europeu, cosa que no permet de moment signar un acord equivalent entre els 28 i Ucraïna, costa 400 milions d’euros anuals. És la resposta que ha donat a la pregunta que l’eurodiputat Ramon Tremosa va formular fa unes setmanes. I per què l’Estat espanyol es nega a un projecte de mercat únic pels moviments aeris que farà estalviar diners a tot el continent? Perquè no reconeix l’aeroport de Gibraltar i no vol que s’hi inclogui. Menys d’un quilòmetre de sorra és suficient per Espanya per congelar una regulació que podria ser revolucionària.

La Comissió admet que la qüestió de Gibraltar endarrereix acords amb tercers

La Comissió Europea ho diu ben clar a Tremosa: “La firma de l’acord sobre una zona comú d’aviació UE-Ucraïna pateix endarreriments a causa de la qüestió de Gibraltar”. I a continuació posa de relleu el cost que tenen els endarreriments: “Segons un estudi encarregat per la Comissió i conclòs el desembre de 2005, la incidència econòmica anual per no haver-se signat aquest acord es calcula aproximadament en 400 milions d’euros”.

Ni amb Ucraïna, ni amb els Estats del Golf o l’ASEAN

Sense un acord complet dins de la Unió Europea sobre el que s’anomena Cel Únic Europeu, els retards per convenis amb tercers, com és el cas d’Ucraïna, els països de l’Associació de Nacions del Sud-est Asiàtic (ASEAN) o els Estats del Golf estan servits, encara que es vulguin impedir: “S’intenta que les posicions divergents d’Espanya i el Regne Unit no interfereixin amb la possible adopció per part del Consell de propostes d’autorització per a començar negociacions” amb l’ASEAN o els Estats del Golf.

Per què Espanya no accepta l’espai aeri comú europeu?

I per què l’Estat manté l’espai aeri europeu comú bloquejat? L’argument és que l’aeroport de Gibraltar no pot ser inclòs, n’ha de quedar fora. No el reconeixen perquè està construït al punt més al nord del Penyal de Gibraltar, en uns metres de sorra que segons Madrid, no estaven inclosos en l’acord d’Utrecht de 1713 pel qual el territori passava a mans britàniques. La Unió Europea és incapaç de fer rebaixar les exigències a l’Estat o fer cedir el Regne Unit, i de moment la qüestió està als llimbs i contribueix decisivament al fet que el Cel Únic Europeu no es posi en marxa.

La negativa al Cel Únic Europeu costa 5.000 milions d’euros cada any

Si la manca d’acord bilateral amb Ucraïna ja costa 400 milions, el bloqueig espanyol al pacte entre els 28 en costa 5.000: “La fragmentació del cel europeu ens està costant 5.000 milions d’euros cada any i milions de tones de CO2 innecessari. Completar i implementar el Cel Únic Europeu és, doncs, una absoluta prioritat en el meu mandat”. Són paraules de fa tres mesos de la comissària europea pel Transport, l’eslovena Violeta Bulc, que va accedir al càrrec el 2014.
Guifré Jordan @enGuifre