China se prepara para la ruta del Ártico

La República Popular de la Xina ha editat un manual de 356 pàgines destinat a estimular la seva marina mercant a utilitzar la ruta marítima que travessa l’oceà Àrtic, un terç més breu que el pas pel canal de Panamà.

1461126212657_213A causa del canvi climàtic, les rutes marítimes a través de l’Àrtic són ara utilitzables durant diversos mesos a l’any. Fins aquest moment, el navili mercant canadenc Nunavik és l’únic que ha utilitzat la ruta marítima del nord-oest durant una travessia en solitari. Canadà reclama el pas a través de l’Àrtic com a part de les seves aigües territorials, però nombrosos països estimen que es tracta d’una ruta marítima internacional. Xina no s’ha pronunciat encara sobre aquesta qüestió. Fa 3 anys que la Xina ve utilitzant les noves rutes marítimes que voregen les costes de Sibèria.

Wu Yuxiao, alt funcionari de l’administració marítima xinesa que ha ajudat a redactar i editar la guia, ha dit que la ruta de l’Àrtic fa baixar els costos de transport i és estratègicament important per la Xina.

“Molts països han notat el valor financer i estratègic dels passatges de l’Oceà Àrtic”, ha dit. “La Xina també ha prestat molta atenció.” El 2014, el govern va oferir orientació sobre la navegació àrtica de la ruta del nord-est, que creua l’Àrtic seguint les costes de Rússia i Noruega.

Tot i el valor econòmic de la navegació a través de l’Àrtic, Wu no ha dubtat a dir que planteja molts riscos, incloent-hi la possibilitat de naufragis causats pel gel i possibles danys al fràgil ecosistema àrtic. Considera que la manca d’infraestructures de suport i un clima inestable també redueixen l’eficiència del transport Àrtic. “Però a mesura que el gel marí ha disminuït causa de l’escalfament global, la navegació de l’Àrtic ha augmentat les possibilitats. És per això que ens cal una guia per als vaixells amb bandera xinesa”.

 

1376323504_756460_1376338377_sumario_normal