inaugurado el enlace ferroviario Nairobi-Mombasa financiado por China

Àfrica

L’ambiciós pla del govern xinès per desenvolupar una xarxa de transport regional a l’Àfrica oriental ha fet avui un nou pas endavant amb la inauguració oficial del ferrocarril que uneix la capital de Kenya, Nairobi i la ciutat portuària de Mombasa, una altra peça d’un projecte molt més gran, que té com a objectiu crear una xarxa de trens regionals que uneixin Kenya a Uganda, Ruanda i Sudan del Sud.

Un projecte que s’inscriu en el marc de la gradual penetració economia del gegant asiàtic al continent africà. La infraestructura, que s’ha inaugurat un dia abans del previst, ha estat finançada pel banc xines Exim, que ha contribuït amb el 90 per cent dels 3 mil milions necessaris per a la seva realització. Xinesa era també l’empresa encarregada dels treballs, la China Road and Bridge Corporation, a la qual s’ha cedit la gestió de la línia durant els pròxims 10 anys.

Els trens han arribat per via aèria des de la Xina, tindran una capacitat de 4000 tones i estan dissenyats per transportar el 35 per cent dels contenidors que passen pel port de Mombasa, que només l’any passat es va registrar un augment del 2,4 per cent del volum de mercaderies, passant de 26,7 milions de tones el 2015 a 27,3 milions de tones l’any 2016.

S’espera que el projecte permetrà a Nairobi reduir un 35 per cent els costos i augmentar l’eficiència del transport dins l’anomenat corredor nord, que connecta Kenya a Uganda, Ruanda i la República democràtica del Congo (RDC). Actualment, de fet, el transport de mercaderies al llarg del Corredor Nord és en un 97 per cent realitzat per carretera.

La importància estratègica del projecte s’evidencia per la presència a la cerimònia del president Uhuru Kenyatta, que amenaçava la pena de mort a la forca pels que vulguin fer danys a la nova línia ferroviària. “Declaro avui que aquells que provocaran danys a una propietat que pertany a tots els ciutadans de Kenya seran processats i declarats culpables. Déu em perdoni, però signaré la seva sentència de mort a la forca”, va dit Kenyatta, citat pel diari “The Citizen“.

La infraestructura és només la primera part d’un projecte més ampli, la segona fase, que començarà el mes que ve, preveu l’extensió de la línia de la capital de Kenya, Nairobi a la ciutat de Malaba, a la frontera amb Uganda. A partir d’aquí la línia arribarà a la capital de Ruanda, Kigali, i continuarà vers el nord a Juba.

Una xarxa que, combinada amb la línia oberta recentment Addis Abeba-Djibouti, permet a la Xina per multiplicar els seus mitjans d’accés als mercats i els productes locals que passen dels dos principals ports de l’Àfrica oriental, Djibouti i Mombasa.

Una inversió en el sector de les infraestructures de transport, que va de la mà amb les inversions xineses en el camp energètic. En el cas d’Uganda, on el passat gener es va produir el llançament de la primera fase de la via fèrria que unirà la capital Kampala a la frontera amb Kenya, finançada també per Exim i construïda per la China Harbor Engineering.

L’objectiu és multiplicar les connexions per permetre a la indústria del petroli trobar més punts de venda en els mercats estrangers. Uganda té, de fet, al voltant d’1,7 mil milions de barrils de reserves de petroli situats a la part occidental del llac Albert.

Segons explica el govern d’Uganda la companyia Tullow Oil, Total i la xinesa CNOOC volen iniciar a produir petroli abans del 2021; fet que podria portar a l’estat 43 mil milions de dòlars en ingressos en 25 anys. També el sud del Sudan, on opera la China National Petroleum, té com a objectiu duplicar la producció de petroli cru portant-la a 290 mil barrils diaris durant el 2017-2018.

El desenvolupament de les infraestructures de transport a l’est d’Àfrica és una qüestió d’interès estratègic per al govern xinès, que ha augmentat la seva presència militar a la regió.

Pequín mira a la regió com una sortida natural per a la denominada Nova Via de la Seda, una iniciativa posada en marxa pel govern xinès l’any 2013, que té com a objectiu augmentar la inversió i el comerç regional al llarg de la històrica ruta de la seda.

 

Comparteix això: